Een fijne winkelpresentatie kan wonderen doen voor je verkoopcijfers. Hieronder lees je een aantal tips die je kunnen helpen hierbij. En omdat we tegenwoordig massaal online shoppen, ook tips voor de webwinkel-ondernemer.
Creëer sfeer en beleving
Waar het voorheen vooral ging om een product en het bijbehorende prijskaartje, speelt tegenwoordig beleving een steeds grotere rol. Creëer een sfeer die past bij jouw onderneming en product. Prikkel de zintuigen van je klanten en speel in op emotie. Zorg dat een klant zich fijn voelt in jouw winkel. Met een fysieke winkel heb je hier als ondernemer een voordeel ten opzichte van de online verkoper. Heb je een webwinkel? Zorg dan voor een aantrekkelijke homepage. Zie dit als jouw etalage, maak daarom zeker gebruik van mooi beeldmateriaal. Denk vooral ook in sfeerbeelden.
Zorg voor ruimte en rust
Denk na over je schappenplan en op welke plek je welke producten plaatst. Zet de producten die het beste lopen op ooghoogte neer en snelle meepakkers richting de uitgang. In een fysieke winkel ben je misschien geneigd de ruimte optimaal te benutten. Zeker als je vloeroppervlak aan de krappe kant is. Toch is het belangrijk een behoorlijke ruimte rondom je productdisplays te bewaren. Een klant moet zich vrij kunnen bewegen door jouw zaak, zonder bang te zijn om bij elke stap per ongeluk iets om te stoten. Voor een webwinkel geldt dat het eveneens belangrijk is de lay-out helder, overzichtelijk en rustig te houden. Zo geef je de bezoeker de kans snel door jouw homepage en productpagina’s te kunnen scannen.
Product in de spotlight
Deze tip kun je letterlijk en figuurlijk nemen. Hoe je jouw producten het beste in de spotlight zet, zal afhangen van wat je verkoopt. Kies voor bijpassende displays of bijvoorbeeld sokkels. Met sokkels heb je ook effect op de looproutes van klanten, doe daar je voordeel mee. Daarnaast is het belangrijk dat er ook letterlijk licht op je producten valt. Zo vallen ze meer op en pakken daardoor eerder de aandacht van jouw klanten. De aandacht van de klant kun je in een webwinkel pakken met mooi beeldmateriaal en korte krachtige teksten. Zorg per product voor meerdere productfoto’s. Uiteraard van goede kwaliteit. Of kies bijvoorbeeld voor een productvideo of 360 graden foto’s.
Passende verpakking
Verpakking beschermt je product en is van belang bij productpresentatie. Een verpakkingshop verkoopt vaak tal van verpakkingsopties voor staande displays en hangende displays (bestel in het laatste geval direct plakhaakjes mee). Bedenk vooraf hoe jouw product het beste tot zijn recht komt. Verder doet verpakking veel voor de uitstraling van jouw product. Wat wil je uitdragen? Verkoop je luxe artikelen of juist budgetknallers? Laat je verpakking aansluiten bij je product én onderneming. Voer in de verpakking de winkelbeleving door. Ook als webwinkelier kun je met verpakking je voordeel doen. De klant ontvangt na een online aankoop vaak een tastbaar product. Prikkel hier alsnog de zintuigen en maak van het uitpakken een beleving. Voeg een kaartje toe, gebruik mooi cadeaupapier, stuur een klein presentje mee, et cetera.